Правильне використання автоматичної КПП взимку

Велика часто автоматичних КПП виходить з ладу саме в холодну пору року – взимку, а стаття допоможе уникнути таких неприємностей.

Велика часто автоматичних КПП виходить з ладу саме в холодну пору року – взимку. І тому є кілька причин. Мінусова температура повітря в цілому згубно позначається на ресурсах автомобіля, і АКПП не є винятком. Крім того, початок руху автомобіля в мороз відразу після запуску двигуна, пробуксовування коліс на замерзлій дорозі або на місці, коли автомобіль застряг у сніговій колії - все це здатне завдати критичної шкоди автоматичній коробці передач.


Підготовка автомобіля до експлуатації в зимовий період, як правило, зводиться до заміни гуми, олії та фільтра у двигуні. Власникам же авто з АКПП варто підготувати до зимівлі і цю коробку передач. У тому випадку, якщо вам належить планова заміна масла в коробці автомат і його фільтра, то не варто затягувати цю справу до останнього і чекати настання сильних холодів, краще зробити все заздалегідь.


Що ж відбувається взимку і чому треба бути акуратним при керуванні машиною з АКПП? Під час експлуатації автоматичної коробки протягом тривалого часу, трансмісійна рідина (т.зв. ATF – automatic transmission fluid) поступово втрачає свої експлуатаційні якості: стійкість до окислення, постійну в'язкість, стійкість до спінювання, а також ряд інших. ATF старіє, причому влітку процес старіння відбувається швидше - спека, складні міські умови з частими зупинками, пробки та інше – все це негативно впливає на термін служби олії. Крім цього, трансмісійна рідина поступово забруднюється і продуктами зносу сталевих і фрикційних дисків, втулок, тому більша частина цього сміття залишається на фільтрі і магнітах, а сама дрібна завись здатна накопичуватися в гідравлічному блоці управління автоматом. Далі при настанні холодів починає утворюватися конденсат, причому у карбюраторі, а й у самому корпусі АКПП. Деяка частина випаровується, а якась так і залишається у фільтрі. Ці моменти часто упускаються водієм і потім йому доводиться витрачатися на обслуговування АКПП.

Під час пуску двигуна автомобіля в мороз -20 або нижче, прогрівається сам двигун, а АКПП, встановлена ​​в режим паркування або нейтралі, так не прогріється ніколи. А фільтр коробки встиг за ніч підмерзнути, трансмісійна рідина густа і в'язка, катастрофічно не вистачає тиску, а втулки працюють в режимі масляного «голоду» весь час, поки прогрівається мотор. При рушанні з місця автомат перемикається на 2, далі на 3 передачу, але олія все ще не нагрілася до своєї робочої температури. Фільтр брудний і забитий різними продуктами зносу, тому тиску на виході не вистачає, поступово починають підгоряти фрикційні диски. Ресурс автоматичної КПП великий, проте такими необдуманими діями на мороз він легко скорочується до 50000км.

Може трапити і другий варіант: ATF густа, при цьому тиск на фільтр великий. Він продавлюється та вириває шматок фільтруючого елемента. Байпасний та редукційний клапани не справляються, тому що замерзли або заклинили, тому тиск поступово починає видавлювати всі гумові ущільнення, прокладки та кільця.

Для уникнення виникнення можливих проблем з АКПП у зимовий період існує кілька рекомендацій.

  • Якщо трансмісійна рідина і фільтр в автоматичній коробці не замінювалися більше 30000км пробігу, а скоро зима на носі, то суворо рекомендується замінити і фільтр, і масло. Якщо ATF має темний або навіть чорний колір, а можливо і вкраплення металевих, алюмінієвих і чорних частинок, то проводиться повна заміна олії незалежно від пробігу, поки що не пізно!
  • Якщо автомобіль довго стояв на морозі, то потрібно спочатку дати прогрітися двигуну, а потім почати прогрівати і автоматичну КПП. Для цього необхідно натиснути гальмо, а важіль селектора поставити в положення "L" (можна також на "D" або "R"). Якщо двигун заглух, потрібно більше його прогріти. Відразу після увімкнення передачі з'явиться характерна вібрація, а двигун може затроїти. Так відбувається через інтенсивний рух трансмісійної рідини в гідротрансформаторі, тому що насосне колесо обертається, але турбінне колесо при цьому загальмується рівно до тих пір, поки не буде відключена передача або відпущено гальмо. Таким чином, виникає активний рух ATF між насосними та турбінними лопатками, тому ATF починає поступово розігріватися. Насос коробки підживлює гідротрансформатор, а з нього вже відбувається злив масла піддон коробки передач. Тривалість такої процедури залежить від температури повітря "за бортом", а також обсягу олії в АКПП. Чим холодніше повітря і більше АКПП, тим довше потрібно прогрівати. Зазвичай це займає 5-8 хвилин при -20 градусів.
  • Далі поїдемо вперед. Для цього потрібно переключити важіль селектора в режим L і з натиском не більше 1/3 ходу педалі акселератора проїхати 50-100 метрів. Після цього важіль селектора переводиться спочатку в положення «2», далі «3» і «D». Час трансмісійна рідина встигає кілька разів пройти по АКПП і потрапляє в муфти включення передач вже теплою, а через низькі швидкості та обертів двигуна процес включення муфт проходитиме в режимі, що щадить.

 

    Якщо ви щасливий власник електронно-гідравлічної системи управління автоматом, то, напевно, у вас є спеціальні програми управління АКПП в зимовий період. Спеціальні кнопки, частіше розташовані недалеко від важеля селектора передач або десь на панелі приладів. Звичайне позначення цих кнопок саме для зимової програми: "W", "WINTER", "SNOW", "HOLD", "*" та подібні. Натискання цієї кнопки змушує АКПП працювати за таким алгоритмом, який виключає пробуксовку при рушанні з місця, тобто повністю виключається робота 1 передачі і руху починається з 2 передачі. При цьому всі навантаження під час такого старту на себе приймає гідротрансформатор - він згладжує і поглинає всі ривки, причому ATF коробки нагрівається швидше, ніж у режимі звичайного руху, тому влітку такою програмою користуватися не можна.

  • Четверта рекомендація більше стосується любителів «тиснути тапку в підлогу». Не потрібно різко натискати педаль акселератора, якщо дорожнє покриття взимку не однорідне – наприклад, має асфальт із ділянками, вкритими льодом або навпаки. Найкраще подолати таку ділянку без прискорення. Справа в тому, що колеса автомобіля, потрапивши на лід, можуть почати буксувати на місці, тому АКПП переключиться на підвищену передачу. Якщо в цей час колеса потраплять на асфальт, то автомат різко переключиться на нижчу передачу, при цьому таких перемикань може бути багато за короткий відрізок часу, а трансмісія під час таких перемикань зазнає високих навантажень. Як наслідок можна обірвати гальмівну стрічку і у вас відразу пропаде 2-4 передачі. Насамперед це стосується всіх АКПП фірм MITSUBISI, HYUNDAI, а також деяких коробок від CHRYSLER і FORD.


Виконання цих нескладних рекомендацій позбавить вас численних проблем і поломок АКПП, а також подальшого ремонту.